Artikel Terkini

Bahana hijab mata dibuka – Utusan Malaysia

Bahana hijab mata dibuka – Utusan Malaysia
Bahana hijab mata dibuka - Utusan Malaysia 3

BUKAN semua makhluk ciptaan Allah SWT diberikan kelebihan untuk melihat alam di sebalik mata. Hanya insan terpilih sahaja yang dapat keistimewaan ini, malah jika diberi pilihan rasanya pasti ramai yang menolak kerana tidak mampu memikul ‘keistimewaan’ tersebut.
Namun ada segelintir individu yang merasakan jika hijab mata dibuka pasti memberikan pengalaman yang menakjubkan serta menyeronokkan, maklumlah dapat lihat apa yang orang lain tidak boleh lihat. Mereka sama sekali tidak memikirkan risikonya sekadar memikirkan keseronokan yang dikecapi ketika itu.
Begitulah yang terjadi dengan seorang pemuda bernama Razif. Menurut rakan rapatnya Jazli, Razif bukan sahaja bersungguh-sungguh ingin melihat alam di sebalik mata, malah sanggup berusaha mencari orang yang mampu membuka hijab matanya.
“Alah, kau kan banyak kenal orang. Macam-macam kau dah jumpa, takkan tak ada bomoh yang yang boleh buka hijab mata aku ni?,” Tanyanya bersungguh-sungguh.
Jazli menggelengkan kepala. Rasanya ini bukanlah kali pertama Razif bertanyakan hal itu. Sudah lali telinganya mendengar soalan sama sehinggakan ada ketikanya dia terus ubah topik perbualan supaya rakannya itu tidak lagi mendesaknya dengan permintaan yang tidak masuk akal itu.
“Kau ini tak habis-habis nak buka hijab mata. Kau ingat seronok? Nanti kau tak mampu terima kesannya,” kata Jazli sedikit menyingga. Razif hanya tersengih kelat.
“Alah, aku nak cuba. Selalu dengar orang cerita macam best, nak juga alami sendiri,” sambungnya.
Jazli hanya menggelengkan kepala sambil beristighfar panjang. Dia sendiri tidak tahu apa yang ada di fikiran sahabatnya itu. Namun dia tetap tidak mahu melayan permintaan bodohnya itu walaupun hakikatnya dia mengenali beberapa bomoh yang boleh membuka hijab di mata manusia.
————————
Hampir sebulan Jazli tidak mendengar sebarang khabar berita daripada Razif. Dia sendiri tertanya-tanya ke mana hilangnya sahabatnya itu kerana kebiasaannya Razif akan menghubunginya untuk bertanya khabar lebih-lebih lagi jika sudah lama tidak berjumpa.
Namun kali ini rakannya itu hilang tanpa khabar berita. Dia pelik dan tertanya dalam hati, takut kalau-kalau Razif jatuh sakit ataupun sedang berhadapan dengan masalah.
Jangkaannya tidak meleset apabila mendapat berita sebenar setelah bertemu Hisham rakan sekampungnya di sebuah kedai runcit baru-baru ini.
“Betul ke apa kau cakap ini Sham? Sebab setahu aku Razif sihat sebelum ni. Tak nampak pula tanda-tanda dia sakit,” tanya Jazli inginkan kepastian.
“Betul beb! Aku dengar sekarang ni dia berkurung je dalam bilik. Langsung tak nak jumpa orang. Keluarga dia pun dah pening. Bila ajak keluar mulalah dia menjerit-jerit tak tentu pasal,” kata Hisham.
Setelah mendengar cerita tersebut, Jazli ambil keputusan untuk pergi melawat Razif. Dia ingin pastikan apa yang didengarnya itu benar. Sebaik memberi salam dan berbual seketika dengan ayah Razif lantas dia minta kebenaran untuk berjumpa Razif. Dan apa yang berlaku ketika itu benar-benar mengejutkannya. Jazli dapat rasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan sahabatnya itu.
“Zif, kau kenapa ni? Kau ada masalah apa? Cuba cerita dengan aku,” kata Jazli perlahan.
Razif diam tidak menjawab. Matanya liar memandang ke kiri ke kanan dan sesekali ke arah atas seolah-olah mencari dan meninjau sesuatu yang Jazli sendiri tidak dapat menekanya.
“Itu…itu… dia ada di siling itu. Dia tengah bergayut tu. Mata dia merah, rambut panjang mengurai… Aku takut beb…aku takut!” kata Razif cemas.
Jazli toleh ke atas namun dia tidak nampak apa-apa yang pelik. Dia garu kepala sambil kerutkan dahi.
“Kau cakap apa ni beb? Tak faham aku,” tanya Jazli inginkan kepastian.
Razif diam tidak menjawab. Raut mukanya masih lagi cemas dan sesekali dia menekup mukanya dengan kedua tapak tangan. Tubuhnya berpeluh dan menggigil seolah takutkan sesuatu.
“Aku tak nak keluar Li… aku takut. Aku tak tahu nak pergi mana dah. Dalam bilik ini pun macam-macam yang datang, aku takut Li… aku takut, ” kata Razif dengan suara bergetar.
Setelah lama memerhatikan sikap rakannya itu dan bertanya serba sedikit apa yang terjadi barulah Jazli dapat tahu yang Razif telah melakukan sesuatu di luar jangkaan.
Iya, dia telah membuka hijab matanya. Perkara yang tidak pernah difikirkan oleh Jazli sama sekali. Tak sangka Razif nekad melakukan perkara yang di luar jangkaannya. Dan hari ini Razif terpaksa ‘membayar harga’ tersebut atas perbuatan semberononya.
Setelah berbual dengan ahli keluarganya barulah Jazli tahu rupa-rupanya Razif berjumpa seorang bomoh di daerah utara tanah air untuk membuka hijab matanya.
Semua ahli keluarganya menentang rancangan itu, namun mereka tidak berdaya untuk menghalang apatah lagi Razif pergi sendiri tanpa pengetahuan mereka.
Dan sebaik sahaja hijab matanya dibuka mulalah timbul cerita lain. Dari perasaan teruja timbul pula cemas dan takut.
Kata ayahnya, Razif mula bercerita yang dia sudah mula nampak pelbagai makhluk yang tidak pernah dilihatnya sehinggakan perkara tersebut mengganggu rutin hariannya.
“Bayangkan setiap kali keluar rumah dia sudah terganggu dengan pemandangan sekeliling sehinggakan jatuh sakit. Duduk di rumah pun dia tak tenteram. Katanya, macam-macam makhluk yang dia nampak sampaikan kami yang berada dalam rumah ini pun turut takut sama di buatnya,”
“Sekarang ini pakcik tak tahu nak buat macam mana. Kalau dibiarkan lama-lama nanti boleh gila dia nanti,” sambung ayahnya panjang lebar.
Setelah mencapai kata sepakat akhirnya saya berjaya memujuk Razif untuk memberitahu di mana lokasi bomoh tempat dia membuka hijab matanya.
Pada mulanya Razif enggan untuk mengikut kami kerana takut untuk keluar, namun setelah dipujuk dan ditemani seorang ustaz barulah dia akur untuk pergi.
Alhamdulillah, semua urusan untuk memulihkan Razif berjalan lancar. Menurut bomoh tersebut pada mulanya dia enggan menuruti permintaan Razif tetapi katanya hampir setiap minggu Razif datang ke rumahnya dan memujuknya. Razif kata, dia sekadar ingin mencuba dan bila sudah jemu nanti dia akan datang semula untuk menutup hijabnya.
“Awal-awal lagi saya dah pesan. Saya beritahu banyak keburukan. Tapi dia degil. Alhamdulillah umur saya masih panjang dan mampu menutup hijabnya semula, tetapi kalau ditakdirkan saya dah tak ada, macam mana?” Tanya bomoh tersebut sedikit kesal.
Urusan memulihkan Razif berjalan lancar. Alhamdulillah hampir sebulan menjalani rawatan dia akhirnya pulih. Bila saya tanya apa yang dia saksikan setelah hijab matanya dibuka, dia tersenyum.
“Panjang ceritanya,” kata Razif sambil memulakan cerita.
Apa ceritanya? Nantilah saya akan kongsikan kepada pembaca pada waktu akan datang. – Mingguan Malaysia

!function(f,b,e,v,n,t,s){if(f.fbq)return;n=f.fbq=function(){n.callMethod?
n.callMethod.apply(n,arguments):n.queue.push(arguments)};if(!f._fbq)f._fbq=n;
n.push=n;n.loaded=!0;n.version=’2.0′;n.queue=[];t=b.createElement(e);t.async=!0;
t.src=v;s=b.getElementsByTagName(e)[0];s.parentNode.insertBefore(t,s)}(window,
document,’script’,’https://connect.facebook.net/en_US/fbevents.js’);

See also  Hotel and management services lead profit upswing for KLCCP Stapled Group

Bahana hijab mata dibuka - Utusan Malaysia 3
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  RUU Belanjawan 2024 dibentang, kali kedua oleh PM Jumaat ini