Artikel Terkini

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai
PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 - sesedap mata memandang, pengendalian 'chill' & prestasi memadai 3

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai

Apabila Honda Malaysia mula menguar-uarkan perkhabaran bakal membawa masuk model baharu Honda WR-V ke pasaran tempatan, memang ramai yang teruja. Apatah lagi ia dikhabarkan sebagai pesaing kepada Perodua Ativa, SUV bersaiz kecil dengan harga ‘rakyat’ yang mampu milik.

Pada 12 Jun lalu, tempahan WR-V mula dibuka, dan sebulan kemudian barulah ia dilancarkan secara rasmi dan ketika itu, adik kepada HR-V ini sudah pun menerima lebih kurang 2,500 unit tempahan. Ternyata kepercayaan dan keyakinan orang ramai terhadap jenama Honda memang tidak mampu diganggu gugat. Bawa saja apa jua model mampu milik, pasti laku keras. Dua bulan selepas dilancarkan, hampir 7,000 tempahan telah diterima dan hampir separuh daripadanya telah pun dihantar kepada pelanggan.

Untuk pasaran Malaysia, barisan WR-V 2023 (akronim yang diambil dari Winsome Runabout Vehicle) ini menawarkan empat varian iaitu S yang merupakan model paling asas, diikuti dengan E, V dan spesifikasi tertinggi RS (menjadi varian paling laris setakat ini. Ia dijual pada harga bermula RM90k hinggalah RM108k. Namun ada juga yang mempersoalkan harganya yang dikatakan jauh lebih mahal dari Ativa yang berharga dari RM63k hingga RM73k.

Adakah penawaran yang ada pada WR-V ini lebih berbaloi, selain ia mampu meletakkan pemiliknya bangga menjadi sebahagian daripada ‘bangsa H’?

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai

Sejujurnya penulis tidak pernah berpeluang memandu pesaing terdekatnya, Ativa. Jadi untuk membandingkan antara Ativa dengan WR-V secara peribadi, serasanya tidak begitu adil. Namun sebagai seorang peminat SUV (dan memiliki sebuah SUV crossover), penulis teruja apabila diberi kesempatan oleh HM untuk mengikuti sesi pandu uji WR-V varian RS di Langkawi baru-baru ini. Apa yang menariknya ada pada WR-V ini?

WR-V diberikan unit L15ZF 1.5 liter naturally-aspirated (NA) DOHC i-VTEC empat-silinder petrol yang menghasilkan kuasa 121 PS pada takat 6,600 rpm dan tork maksima 145 Nm pada takat 4,300 rpm, digandingkan dengan kotak gear CVT automatik dan hanya memacu roda hadapan. Jadi dari segi kuasa juga WR-V adalah lebih besar dari Ativa yang digerakkan oleh enjin 1.0L turbo tiga-silinder berkuasa 97 hp dan tork 140 Nm.

Dengan padanan mekanikal tersebut, kelajuan maksimum yang mampu dicapai oleh WR-V 2023 mencecah 160 km/j. Untuk varian RS ini, ia mampu dipecut dari 0-100 km/j dalam 11.3 saat, berbanding S dan E yang sekitar 11 saat dan 11.1 saat bagi varian V.

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai

Mengendalinya di jalan raya yang terbentang di Langkawi tidak begitu mengizinkan untuk ‘melenjan’ sehabis mungkin, antara faktor penyebab, ia banyak melibatkan jalan kampung dan kawasan pekan kecil. Jadi pemanduan ala ‘chill saja’ tetapi sangat bersesuaian dengan karakteristik WR-V ini.

Walau bagaimana pun, jika memaksa kerahan tenaga, bunyi enjin agak bingit tetapi tidaklah sengsara untuk membantu memuntahkan kuasa memandangkan saiz kerangkanya agak kecil dan kapasiti enjin 1.5 liter itu sebenarnya mencukupi. Ketika merentasi Lebuhraya Langkawi sepanjang 4.3 km dari Kuala Temonyong hingga ke Pantai Tengah yang baru dibuka, laluan berbukit dan berselekoh membuatkan kaki sengaja memberikan lebih tekanan pada pedal pendikit. Memang layan jugalah corner di laluan tersebut.

Kawalan sterengnya memang ngam dan bagaikan mudah bekerjasama mengikut situasi di jalanan. Kalau memandu di jalan berselekoh atau pun berliku-liku, dengan kelajuan sederhana, respons stereng cukup optima.

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai

Bagi suspensinya pula, ia disokong oleh topang MacPherson di hadapan dan torsion di belakang, membantu memberikan kestabilan untuk pengendaliannya. Memandu dalam kelajuan yang rendah atau sederhana, suspensinya memang cukup memadai. Namun jika memandu dalam kelajuan yang tinggi, olengan badannya agak dirasai terutamanya oleh penumpang belakang.



Konklusi untuk pengendaliannya, WR-V ini sebenarnya lebih ngam ho untuk pemanduan biasa-biasa saja, dan bukan agresif. Ia bersifat lebih tenang (…is good!). Tak perlu hendak memandu secara agresif terutamanya jika berada di kawasan bandar yang sibuk dengan kenderaan bertali arus mahu pun di pekan atau pun kawasan kampung yang rata-ratanya lebih senang memandu atau menunggang motor ‘leha-leha’ saja.

WR-V 2023 ini memiliki dimensi 4,060 mm panjang, selebar 1,780 mm, berketinggian 1,608 mm (varian S hanya 1,576 mm) dan jarak roda sejauh 2,485 mm. Berbanding dengan Ativa, WR-V adalah 5 mm lebih pendek, 70 mm lebih lebar, 27 mm lebih rendah serta jarak roda 40 mm lebih dekat. Sebagai rujukan, Ativa berukuran 4,065 mm panjang, 1,710 mm lebar, 1,635 mm tingga dan jarak rodanya pula mencecah 2,525 mm.

Dan Ativa pula memiliki jarak kelegaan tanah mencecah 200 mm, dibandingkan dengan WR-V yang berukuran 220 mm. Untuk radius pusingannya pula, WR-V dengan 5.3 meter dan Ativa pula sekitar 5.1 meter. Jadi, memang tidak sukar untuk mengendalikan WR-V ini termasuk jika melalui laluan yang sempit, membuat pusingan U dan bab parkir. Ternyata saiznya yang agak kecil molek, cukup sesuai untuk pemandu wanita atau pun yang baru memiliki lesen memandu.

See also  Duta Indonesia bantah award rendah kes amah lama tak dibayar gaji

Daya tarikan paling nyata untuk WR-V ini sudah pasti imej luaran yang ditampilkan. Bagaikan jatuh cinta pandang pertama tatkala melihat wajah hadapan WR-V ini yang kelihatan sporty walau pun tidak mampu menandingi imej garang abangnya, HR-V.

Untuk bahagian hadapannya, lampu utamanya kelihatan tajam ditemani dengan gril yang direka lebih futuristik dengan sentuhan krom berwarna gelap. Unit pencahayaan hadapan iaitu bagi lampu utama, lampu nyalaan siang dan lampu kabus diberikan unit LED.

Bagi bahagian sisinya, ia ditampilkan garisan badan yang memanjang dari lampu hadapan sehinggalah ke lampu belakang. Ia juga diberikan rim aloi lima-jejari Continental UltraContact UC6 dua-tona 17-inci dibaluti tayar 215/55 R17. Pintu tempat duduk belakang pula mirip dengan HR-V dengan pemegang pintunya terletak di bahagian sisi bingkai tingkap.

Melewati bahagian belakangnya pula, rekaan yang agak ringkas termasuk menampilkan lampu jenis LED, palang krom pada bawah bampar serta operasi tailgate secara manual.

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 – sesedap mata memandang, pengendalian ‘chill’ & prestasi memadai

Memasuki ruangan kokpitnya, ia diberikan rekaan yang bersifat minimalis dan tidak bertemankan ciri futuristik. Bahagian papan pemukanya tidak sarat dengan ciri kelengkapan.

Antara ciri kelengkapan yang diberikan kepada RS dan varian lain termasuklah kemasukan pintar bersama butang push start, paparan tujuh-inci untuk sistem audio dengan enam pembesar suara, ketersambungan Apple CarPlay dan Android Auto, dua unit port USB dan sokongan Bluetooth.

Tiada brek parkir elektronik diberikan untuk WR-V, ia hanya menerima brek tangan konvensional. Selain itu, WR-V ini juga tidak diberikan head-up display dan steering telescopic. Malahan larasan untuk tempat duduk hadapan adalah secara manual. Namun untuk RS, ia diberikan tempat duduk balutan kulit yang cukup selesa. Manakala untuk pendingin hawa, ia diberikan zon-tunggal dengan kawalan automatik.

Ruang dalaman di bahagian tempat duduk belakang adalah memadai untuk 2-3 penumpang dewasa bertubuh sederhana (jika penumpang bersaiz besar, lebih selesa sekadar dua orang di belakang). Difahamkan, untuk WR-V ini, ia diberikan ruang lutut yang lebar, ruang kepala dan ruang kaki yang lebih luas menjadikannya terbesar di dalam kelasnya.

Manakala ruang but SUV kompak Honda ini juga lebih besar dengan kapasiti 380 liter (1,470 liter jika tempat duduk belakang dibaringkan) berbanding 369 liter bagi Ativa.

Untuk kelengkapan keselamatan pula, kesemua varian diberikan ciri standard termasuk cagak Isofix, Bantuan Kestabilan Kenderaan (VSA), ABS dengan EBD, Bantuan Mula Mendaki (HSA), Isyarat Berhenti Kecemasan, dua penderia undur, pengingatan pemakaian tali pinggang keledar dan juga Honda LaneWatch.

Malahan WR-V juga dilengkapi dengan Walk-Away Auto Lock, ciri pertama seumpamanya bagi kelasnya. Ciri ini berfungsi untuk mengunci pintu secara automatik beberapa saat setelah pemandunya berjalan minimum dua meter atau lebih dari SUV kompak ini.

Walau bagaimana pun, varian RS menerima enam beg udara (empat unit bagi tiga varian di bawahnya), dan juga Honda Sensing yang merangkumi sistem pemberitahu kereta hadapan bergerak (LCDN), kawalan kelajuan adaptif (ACC), Sistem Brek Pengelak Pelanggaran (CMBS) bersama Amaran Pelanggaran Hadapan (FCW), Sistem Bantuan Kekal Lorong (LKAS), Pengelak Keluar Jalan (RDM), Amaran Keluar Lorong (LDW) dan Lampu Tinggi Automatik (AHB). Dengan ciri Keselamatan yang agak lengkap ini membolehkan WR-V menerima penarafan lima-bintang daripada ujian penilaian ASEAN NCAP.

Terdapat lima warna luaran ditawarkan iaitu Stellar Diamond Pearl yang merupakan warna terbaharu bagi model Honda di Malaysia, selain Ignite Red Metallic, Platinum White Pearl, Meteroid Gray Metallic dan Crystal Black Pearl.

Namun difahamkan, untuk pasaran Malaysia, warna Meteoroid Grey Metallic dan Ignite Red Metallic paling laku keras. Mungkin juga kerana jika memilih Stellar Diamond Pearl, pelanggan perlu lebih bersabar untuk mendapat model yang ditempah berbanding warna lain yang sekitar dua bulan untuk tempoh menunggu, itu kata Honda Malaysia sendiri.

Jika anda memang teringin untuk memiliki sebuah SUV kompak dengan logo antarabangsa atau pun memang berhajat untuk menjadi bangsa ‘H’, pasti tidak kisah untuk membeli WR-V ini yang ditawarkan pada harga bermula RM89,900 untuk model asas 1.5 S, diikuti varian pertengahan 1.5 E berharga RM95,900, manakala 1.5 V pula berharga RM99,900. Mahupun model spesifikasi tertinggi 1.5 RS yang kami pandu uji ini yang berharga dari RM107,900. Kalau hendak dilihat dari segi ciri kelengkapan dan prestasinya, harga sebegini memang agak berbaloi bagi WR-V.

Atau pun mungkin boleh tambah tak sampai RM10k untuk mendapatkan varian paling rendah dalam famili HR-V 2023 iaitu Gred S yang berharga RM 115,900. Tapi kalau dibandingkan dengan harga Ativa, memanglah ‘anak bongsu’ Perodua itu jauh lebih murah iaitu antara RM62k hingga RM73k.

Nak jual kereta anda? Jual dengan myTukar.

See also  Jana Wibawa: Bekas Timbalan Pendaftar Mahkamah Direman. Kecoh Bila Tajuddin Dihalang #MGFlash

PANDU UJI: Honda WR-V RS 2023 - sesedap mata memandang, pengendalian 'chill' & prestasi memadai 3
kontraktor rumah
bina rumah
pinjaman lppsa
pengeluaran kwsp
spesifikasi rumah
rumah ibs
pelan rumah
rekabentuk rumah
bina rumah atas tanah sendiri
kontraktor rumah selangor
rumah banglo

Source

Kontraktor Bina Rumah IBS

LPPSA Kelayakan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Rumah Kontena Pinjaman LPPSA Rumah Pasang Siap Kontena Murah Rumah Kabin Buat Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjamana Perumahan Kerajaan Loan LPPSA Untuk Beli Rumah Kelayakan LPPSA Rumah Kontena Pasang Siap Rumah Pasang Siap Malaysia Rumah IBS Malaysia Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor LPPSA Loan Kontraktor Rumah Kontraktor Rumah IBS Kontraktor Rumah IBS Di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali‎ Kontraktor Bina Rumah di Klang‎ Kontraktor Bina Rumah di 16 Sierra, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Ampang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Balakong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Bangi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Klang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Baru Selayang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Botanic Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 1, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong 2, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Bukit Tinggi Kontraktor Bina Rumah di Bandar Country Homes Kontraktor Bina Rumah di Bandar D’Alpinia, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Kinrara BK 1 Sehingga 6, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Mahkota Cheras Kontraktor Bina Rumah di Bandar Nusa Rhu Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puchong Utama, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Puchong, Puchong Kontraktor Bina Rumah di Bandar Putra Permai Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rasa Kontraktor Bina Rumah di Bandar Rinching Kontraktor Bina Rumah di Bandar Saujana Utama Kontraktor Bina Rumah di Bandar Seri Putra Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Buaya Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sungai Long Kontraktor Bina Rumah di Bandar Sunway Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Bandar Tasik Kesuma Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teknologi Kajang Kontraktor Bina Rumah di Bandar Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Bandar UtamaKontraktor Bina Rumah di Banting Kontraktor Bina Rumah di Batang Kali Kontraktor Bina Rumah di Batu 9 Cheras Kontraktor Bina Rumah di Batu Arang Kontraktor Bina Rumah di Bernam Jaya Kontraktor Bina Rumah di Bukit Antarabangsa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Beruntung Kontraktor Bina Rumah di Bukit Gasing Kontraktor Bina Rumah di Bukit Komanwel Kontraktor Bina Rumah di Bukit Lanjan Kontraktor Bina Rumah di Bukit Raja Kontraktor Bina Rumah di Bukit RimauKontraktor Bina Rumah di Bukit Sentosa Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tagar Kontraktor Bina Rumah di Bukit Tampoi Kontraktor Bina Rumah di Country Heights Kontraktor Bina Rumah di Damansara Damai Kontraktor Bina Rumah di Damansara Intan Kontraktor Bina Rumah di Damansara Jaya Kontraktor Bina Rumah di Damansara Perdana Kontraktor Bina Rumah di Damansara Utama Kontraktor Bina Rumah di Denai Alam Kontraktor Bina Rumah di Dengkil Kontraktor Bina Rumah di Dusun Tua Kontraktor Bina Rumah di Gombak SetiaKontraktor Bina Rumah di I-City Kontraktor Bina Rumah di Kajang Kontraktor Bina Rumah di Kalumpang Kontraktor Bina Rumah di Kampung Jenderam Hilir Kontraktor Bina Rumah di Kampung Kubu Gajah Dalam Kontraktor Bina Rumah di Kelana Jaya Kontraktor Bina Rumah di Kinrara Kontraktor Bina Rumah di Klang Kontraktor Bina Rumah di Kota Damansara Kontraktor Bina Rumah di Kuala Kubu Bharu Kontraktor Bina Rumah di Kuang Kontraktor Bina Rumah di Kwasa Damansara Kontraktor Bina Rumah di Lembah Beringin Kontraktor Bina Rumah di Mutiara Damansara Kontraktor Bina Rumah di Pandan Indah Kontraktor Bina Rumah di Pelabuhan Klang Kontraktor Bina Rumah di Pinggiran Cyberjaya Kontraktor Bina Rumah di Puchong, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Bandar Puteri Bangi Kontraktor Bina Rumah di Rawang, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sungai Rinching Kontraktor Bina Rumah di Sabak, Selangor Kontraktor Bina Rumah di Sekinchan Kontraktor Bina Rumah di Selayang Kontraktor Bina Rumah di Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Serendah Kontraktor Bina Rumah di Seri Kembangan Kontraktor Bina Rumah di Subang Bestari Kontraktor Bina Rumah di Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Taman Tasik Semenyih Kontraktor Bina Rumah di Tanjung Sepat Kontraktor Bina Rumah di Teluk Datok Kontraktor Bina Rumah di Teluk Panglima Garang Kontraktor Bina Rumah di Tropicana Kontraktor Bina Rumah di UEP Subang Jaya Kontraktor Bina Rumah di Ulu Yam Kontraktor Bina Rumah di Gombak Kontraktor Bina Rumah di Hulu Langat Kontraktor Bina Rumah di Hulu Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Langat Kontraktor Bina Rumah di Kuala Selangor Kontraktor Bina Rumah di Petaling Jaya Kontraktor Bina Rumah di Sabak Bernam Kontraktor Bina Rumah di Sepang Kontraktor Bina Rumah di Selangor Kontraktor Bina Rumah di Kuala Lumpur Kontraktor Bina Rumah di Shah Alam Kontraktor Bina Rumah di Kapar Kontraktor Bina Rumah di Meru Kontraktor Bina Rumah di Puncak Alam Kontraktor Rumah Bina Rumah Pinjaman LPPSA Pengeluaran Kwsp Spesifikasi Rumah Rumah IBS Pelan Rumah Rekabentuk Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kontraktor Rumah Selangor Rumah Banglo Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Johor Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Terengganu Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Perak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sarawak Bina Rumah Atas Tanah Sendiri MelakaBina Rumah Atas Tanah Sendiri Negeri Sembilan Bantuan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Syarat Bina Rumah Atas Tanah Sendiri LPPSA Loan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Permohonan Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Cara Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Skim Bina Rumah Atas Tanah Sendiri 2021 Pakej Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelebihan Bina Rumah Atas Tanah SendiriBina Rumah Bawah 100k Kelantan Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah 2022 Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kelantan Pengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Bina Rumah Murah Kontraktor Bina Rumah Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Bajet 50k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Selangor Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Bina Rumah Bajet 30k Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kedah Bina Rumah Bajet 10k Bina Rumah Bajet 50k Selangor Bina Rumah SendiriBantuan Bina Rumah Atas Tanah SendiriKos Bina Rumah 2022Kos Bina Rumah 20×30 Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah SendiriPengalaman Buat Loan Untuk Bina Rumah Kalkulator Bina Rumah Sendiri Pengeluaran Kwsp Untuk Bina Rumah Loan LPPSA Untuk Bina Rumah Kos Bina Rumah Bajet Kos Bina Rumah Kampung Bina Ayat Rumah Tangga Binatang Di Dinding Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pinjaman LPPSA Ubahsuai Rumah Pinjaman LPPSA Beli Rumah Pinjaman LPPSA Bina Rumah Pinjaman LPPSA Untuk Beli Tanah Pinjaman LPPSA Untuk Bina Rumah Pinjaman LPPSA Beli Tanah Pertanian Pinjaman LPPSA Jenis 5 Pinjaman LPPSA Atau Bank Semak Baki Pinjaman LPPSA Semakan Baki Pinjaman LPPSA Semak Baki Pinjaman LPPSA Sms Jenis Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Kelayakan Pinjaman LPPSA Jadual Kelayakan Pinjaman LPPSA Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Syarat Pinjaman LPPSA Bina Rumah Borang Tuntutan Pindah Rumah Pinjaman LPPSA Pinjaman Perumahan LPPSA Pinjaman Ubahsuai Rumah LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Pinjaman Kedua LPPSA Untuk Ubahsuai Rumah Pinjaman Perumahan LPPSA Vs Bank Pinjaman Bank Ke LPPSA Pinjaman Bersama LPPSA Pengiraan Kos Bina Rumah Sendiri Cara Jimat Buat Rumah Sendiri Bina Rumah Sendiri Tanpa Kontraktor Pengalaman Bina Rumah Sendiri Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Sabah Pinjaman Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kerajaan Kos Bina Rumah 20×30 Kos Bina Rumah Paling Murah 2022 Harga Upah Tukang Rumah 2022 Kos Bina Rumah Kampung Kos Bina Rumah Bajet Anggaran Kos Bina Rumah 3 Bilik Kos Bina Rumah Atas Tanah Sendiri Kalkulator Bina Rumah Sendiri Rate Loan Rumah Kelayakan Loan Rumah Pinjaman Perumahan Public Bank Interest Bank Loan Rumah 2023 Interest Loan Rumah 2023 Berapa Lama Bank Proses Loan Rumah Cara Kira Interest Loan Rumah Bank Loan Rumah Terbaik Interest Bank Loan Rumah Public Bank Loan Rumah Affin Bank Loan Rumah Letter Offer Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Calculator Hong Leong Bank Loan Rumah Mbsb Bank Loan Rumah Rhb Bank Loan Rumah Cimb Bank Loan Rumah Agrobank Loan Rumah Bank Mana Senang Lulus Loan Rumah Bank Rakyat Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Bank Terbaik Untuk Loan Rumah Bank Call Untuk Pengesahan Loan Rumah Bank Muamalat Loan Rumah Bank Yang Mudah Lulus Loan Rumah Bank Akan Call Untuk Loan Rumah Bank Mbsb Loan Rumah Bank Islam Loan Rumah Contact Number LPPSA

See also  Samantha proves vegan food can be tasty and affordable

See also  Walaupun Kontroversi, Hattan Tak Menang Tangan Terima Tawaran Menyanyi